Katrin Ottarsdóttir fekk Bókmentaheiðursløn M.A.Jacobsens fyri debutyrkingarsavnið "Eru koparrør í himmiríki", sum Mentunargrunnur Studentafelagsins gav út í fjør. Vit ynskja henni hjartaliga til lukku og seta inn ummæli, sum varð skrivað í fjør.
Koparrør eru í
helviti
"Eru koparrør í
himmiríki" er heitið á yrkingarsavninum hjá Katrini Ottarsdóttir, sum kom
út fyri kortum. Spurningurin sipar til barndómsins ræðuligu upplivingar av
húsligari terror, har tað verður spurt um ræðuleikarnir fara at halda fram
eftir deyðan. Við spurninginum verður í grundini staðfest, at trúgvin uppá himmiríkið
als ikki er til, eins og lesarin fær eina fatan av at barndómsupplivingarnar
enn nerva og at als einki er fyrigivið. Hetta er eitt sjáldsama realistiskt og avdúkandi
yrkingarsavn, einki verður krógvað. Øll elendigheitin verður so at siga løgd
fram fyri lesaranum. Spurningurin er so hvørt pínan verður umsett, um hon verður
forloyst til list? Yrkingarsavnið fevnir um 51 síður við 23 yrkingum, ið allar
eru serstakliga lættar at skilja - sum prosayrkingar ella knekkprosa, altso episkar
yrkingar uttan teknseting, ið allar viðgera barndómsminnir. Talan er um eitt
debut- ella byrjanarsavn, summar av yrkingunum hava staðið í Vencli, men vit
vita jú samstundis av, at høvundurin Katrin Ottarsdóttir er roynd listakvinna
og eg haldi eisini, at tað sæst aftur í yrkingunum, sum másliga og í stíli eru
klókt niðurtónaðar. Bygnaðurin í yrkingunum er rættiliga konsekventur, hetta er
eitt slag av smásøgum við støði í ymiskum ítøkiligum lutum, sum hoyra einum heimi
til, so sum hús, havi, skáp, veggir, lyklar osfr. óbundin navnorð, sum eru
støði hjá smáum frásagnum, ið eru partar av eini uppgerð við fortíðina við
barndómin og serliga við mammuna, hon sum er sinnisliga sjúk og sum er einaveldug
í heiminum hjá ólukkuliga og ósjónliga barninum. Vit eru í einum húsum í Havn,
tíðin er frá 69, tá Armstrong gekk á mánanum, tá flytir familjan inn í tey
nýggju húsini og í byrjanini eru vónirnar stórar. Men mamman er sálarsjúk og
pápin er ólukkuligur og konfliktsky, so at eingin tekur hond um barnið. Í
yrkingini Istedgade um eitt margháttligt spæl millum foreldrini broytist
stílurin eitt bil yvir í okkurt meira ekspressionistiskt, men annars eru
frásagnirnar sum heild realistiskar, vit kunnu kanska enntá siga, at tær eru sosialrealistiskar.
Stílurin er knappur við lutfalsliga fáum myndum. Myndamálið er fyri tað mesta einfaldar
persónsgerðir av kenslum, t.d. vónloysið, sum er besti vinur hjá møðini. Sjálvt
um hetta uttan iva snýr seg um høvuðsstólin, altso um ta biografisku
bakgrundina hjá yrkjaranum, hennara barndóm og uppvøkstur, kunnu vit ikki kalla
yrkingarnar centrallyriskar við tað, at tær ongantíð umhandla ein eg-persón. Í
staðin verður eitt 3.persóns alter-ego, barnið, sum eigur sjónarmiðið og sum
eisini er tann, lesarin fær sympati fyri. Tú kemur kanska í tankar um Tove
Ditlevsen meðan tú lesur og hennara frásagnir um óeydnusom børn, men eisini
Vita Andersen og yvirhøvur kvinnubókmentir frá 70´unum koma til hugs, ið
tematisera uppvøkstur, børn og umsorganarsvik frá teimum vaksni. Hetta er eitt
slag av játtanarskaldskapi, eitt uppgerð við barndómin og eitt etandi ónt
móðirportrett næstan sum hjá Marie Cardinal í hennara bók "Orð, sum
forloysa". Meðan eg lesi komi eg í tankar um bókina "Piprandi hjarta"
hjá Ingrid og Heina Hestoy, umframt onkra frásøgn hjá Magnusi Dam Jacobsen, sum
eg haldi vera merkta av hesum sama kompromileysa hugburðinum. Í einstøkum
orðingum í yrkingunum sum t.d. í samansetingini av prosaisku gerandisligu
koparrørunum og tí upphevjaða himmiríkinum kundi íblásturin komið frá Jóanesi
Nielsen, sum Katrin Ottarsdóttir hevur gjørt ein film um. Eg haldi, at fólk
flest, eisini tey við eydnuríkum barndómum, munu kenna eyðmýkjandi kensluna
aftur í hesum at vera barn, at avgerðir í
heilum verða tiknar rundan um teg. Men óansæð so kann sumt í savninum
tykjast nóg so patetiskt og beiskt, og tú undrast á at uppgerðin skal vera
neyðug nú so langt aftaná hendingarnar. Í síðstu yrkingini gerst tó greitt, at
árinið av einum tílíkum uppvøkstri ikki eru so at sleppa av við, pínan røkkur
yvir um deyðans gátt. Erligheitin og nakinleikin eru hugtakandi í bókini og
lesarin kennir seg møguliga aftur í upplivingunum. Einfeldi er helst neyðugt og
í grundini dámar mær best tær einfaldastu og mest banala eygleiðingarnar í
savninum, t.d. í minninum, sum er sansaliga knýtt at smakkinum av eini
ostaskorpu. Eg ivist eitt sindur í hvørt bókin hevur eins stóran listarligan
relevans sum teurapeutiskan, men samstundis haldi eg avgjørt, at okkum tørvar
viðgerð av tílíkum evnum í føroyskum
bókmentum, og tað valdast eisini hvørjar treytir, vit meta listarligt virði
eftir. eg havi sjálv, tá eg var yngri, lisið nógvar danskar bøkur av hesum
slagnum. Sum heild haldi eg, at tað eydnast yrkjaranum at halda fast í síni
egnu rødd og tað er í grundini sera væl klárað av einum debutanti, sum viðger eitt so kensluborið
evni sum hetta.
TEY DEYÐU
ikki ræðast tey deyðu áðrenn tú
doyrt
tey eru bara deyð
tú ert bara á lívi
kanska stendur skrivað í
loyniligum bókum
um øll hesi deyðu sum gleða seg
til tú kemur
tú
bara tú
øll hesi tú nam á vegnum gjøgnum
ógloymandi leikin
ið gjørdist tín
ja so er skrivað
øll hesi sum bera agg til tín
tey sum tú ikki tímdi at dansa
við
tey tú onkursvegna traðkaði á
tærnar við tínum balstýrigu stálhælum
sum oftast av óvart
og við vilja
kanska bíða tey bara eftir einum
kjansi at siga tær
hvussu øgiliga beistaktig tú ert
hvussu fanansliga dugnaleys tú
altíð hevur verið
kanska bíða tey bara eftir at
sleppa at smakka søtu hevndina
gera tær ævinleikan ótolandi
tú vart jú altíð so egin
so helvitisliga inni í tær sjálvari
afturhaldandi sum sjálv pestin
hevði ikki brúk fyri øðrum
sanniliga stendur skrivað í
ósjónligum bókum
at øll tey deyðu eru har
kenslan av teimum er altuppetandi
tá tú traðkar um gátt gáttanna
nógv teirra eru ikki blíð
serliga mammur og pápar standa
klár við ógloymdum ákærum
sum bara tú dugir innanat og
uttanat
men hesaferð er ongin undanvegur
tú kanst ikki bara rýma
sleppa tær av fananum til
sum flytifuglur við
einvegisbillett út í tóman heim
her bíðar ævinleikans brigls og
vreiði
og avnoktan
eftir tær
bara tær
(KP)