Saturday, April 27, 2013

Zacharias Heinesen IKON - ferniseringsrøðan hjá Hansinu Iversen



Góði Zacharias!
Eg fekk heiðurin, at siga nøkur orð á tíni fernisering í dag.
Tá Inger spurdi meg fyri nøkrum døgum síðan, ivaðist eg í, um eg kundi taka hesa uppgávu upp á meg. Hvat kann eg siga um ein so royndan, dugnaligan og høgt virdan listamann, sum hevur arbeitt við málninginum tvær ferðir so leingi sum eg sjálv, minst? Eg segði ja. Og beint eftir telefonsamrøðuna við Inger, fall eg í fátt yvir at skula loysa hesa uppgávu og angraði at eg hevði sagt ja. Hetta við orðum, at siga nakað vitugt við orðum, er strævið og innviklað; men eg vil fegin greiða frá onkrum her í lívinum, og tá tað nú ikki liggur so væl fyri við orðum, so valdi eg myndlistina, serliga málningin, til at greiða frá onkrum. Og tað hevur tú eisini valt, Zacharias!

Eg minnist, at Zacharias og eg luttóku á einum grafiskum skeiði, ella eini "workshop" mitt í hálvfemsunum. Grafikarar vóru komnir úr Grafiska Verkstaðnum í Hjørring, á Grafiska verkstaðin, sum tá var í Listaskálanum. Vit vóru boðin til hetta, so vit kundu trykkja nøkur steinprent saman við hesum hegnigu grafikarunum úr Hjørring. Eg kendi meg ikki sørt fjálturstungna av at vera har millum listafólk sum Zacharias Heinesen, Trónd Patursson, Bárð Jákupsson, Marius Olsen og onnur. Ja, eg var grøn tá, júst liðug á akademinum í Helsinki; men eg hevði eisini hasa skrásikkurheitina, sum ung fólk ofta hava, eina nakað foreinklaða mynd av lívshøpinum.

Zacharias og eg stóðu undir liðini á hvørjum øðrum, við eitt langt borð, og málaðu á hvør sín stein. Eg var fyrst eitt sindur illa við av at standa undir liðini á hesum mæta listamanni; men varnaðist eftir hondini, at hesin mildi stillføri maður var sjálvur eitt sindur foyur yvir støðuna. Hann suffaði við hvørt og greiddi frá hvussu ivasamur hann var, um tað hann gjørdi. Hann visti ikki hvussu hann skuldi fáa nakað burturúr, og at hetta mundi neyvan fara at eydnast serliga væl. Dagin eftir kom hann yvir til mín, glaður upp á sín stilla máta og segði, at hatta pensilstrokið, sum eg hevði gjørt á steinin í gjár, hevði inspirerað hann, og nú kundi hann koma víðari.

Eg havi mangan hugsað aftur til ta ferðina og verið fegin um at viðurkenna ta sannroynd, at tað er hesin ævigi ivin, hendan støðuga óvissan um góðskuna av tí tú gert, sum allsamt fær teg at arbeiða víðari. Zacharias vil vera nøgdur við síni avrik og ivast enn í teimum. Hann er ikki komin á mál, og tí arbeiðir hann víðari, endaleyst. Hann vil verða betri og betri.

Í einum broti í bók síni "Livandi List" skrivar Inger um Zacharias: "Hann byrjar við eini stórari litgleði og ikki at gloyma við einum stórum kærleika til flatan. Í veruleikanum byrjar hann við eini mynd og ikki við eini hugsan, og her er munurin. Tí tað er gleðin við sjálvum málninginum, gleðin at finna nýggjar hættir at seta eina mynd saman, seta litir saman og gera spenning í linjuspælinum, sum hevur týdning. At samskifta eina hugsan ella hugskot er í veruleikanum ikki alneyðugt. Aftaná kemur so motivið, tí hann hevur valt ikki at arbeiða við motivum, men útgangsstøðið er ein abstrakt mynd."

Her sipar Inger til listasøguliga læru, sum sigur, -"at myndin kemur áðrenn motivið"-, at Zacharias málar ikki føroyskt landslagsmálarí, men at hann málar myndir. Hetta lýsir sera væl tað, sum Zacharias ger og styðjar uppundir navnið á framsýningini "IKON".

"Tað er ikki avgerandi hvat tú málar, men hvussu tú málar!"
Hendan lærusetningin hoyrdi eg mangan tey fyrstu árini í skúlagongdini. Tað tók mær langa tíð at fata, hvussu hesin setningur skuldi skiljast. Eg dugdi ikki at seta meg inn í, at innihaldið, ella myndevni í málninginum ikki skuldi hava nakran týdning. Hetta var eisini áðrenn eg fataði, at innihald og myndevni vóru hvør sítt. Men síðan hava mínar royndir lært meg, at innihald og myndevni er nyttuleyst, um eg ikki veit hvussu tað skal málast.

Hyggið væl eftir hvussu Zacharias hevur málað sínar myndir og upplivið so, hvussu væl hetta er gjørt!

Hjartaliga til lukku við framsýningini!

Hansina