Sunday, October 28, 2012

Vit eru føroyingar, vit eta cadbury m.a.


 Mynd: Daniel Hjorth

Í kjalarvørrinum á teimum smørtu og dýru "branding"-serfrøðingunum, sum í áravís hava givið okkum føroyingum góð ráð um alt møguligt, sum vit kanska kundu hugsað okkum til sjálvi, høvdu vit nóg stóra sjálvsvirðing til at lurta eftir okkum sjálvum, er ferðafólkaøkið nú raðfest rættiliga frammarlaga. Hetta er helst gjørt við vónum um fíggjarliga framtíðarvinningin, sum turisman fer at kasta av sær. Listin verður harafturímóti niðurraðfest - Mentanargrunnurin verður skerdur tjúgu prosent, hetta fer í serligan mun at ganga út yvir samtíðarlistina. Hugsanin tykist vera, at eingin business er í list og mentan, og so verður minni hugsað um, at tað kanska júst er listin og mentanin, ið mest av øllum eyðmerkja okkara samleika, ella sum í øllum førum er tað, sum ger okkum áhugaverd. Sambært summum donskum blaðgreinum um føroyingar, er hesin samleiki rættiliga einfaldur. Vit eru upprunalig, grindadrepandi náttúrumenniskju, sum liva av og við okkara náttúru og soleiðis er tað. Eg havi vænt meg við við ta postkolonialu donsku ímyndina av føroyingum, men havi ongantíð kent meg aftur í henni. Havi altíð hildið hana verið avoldaða, men óansæð er hon støðug og ómetaliga ring at sleppa av við. Sjálvt tey skilabestu donsku fjølmiðlafólkini hava eftir øllum at døma ilt við at lýsa føroyska list uttan at onkur folkloristisk eygleiðing verður løgd aftrat. Stór grein var í bókaískoytinum í Politiken í síðstu viku við samrøðu við Jóanes Nielsen, har hann sást avmyndaður í føroyskum fjøllum og prátið snúði seg m.a. um pátrúgv: "I de mørke fjelde tror man på hvad som helst" helt rithøvundurin. Eitt er, at bókin hjá Jóanesi Nielsen "Brahmadellerne" í ein vissan mun snýr seg um pátrúgv í gomlum, óupplýstum døgum, men nútíðarføroyingar líða neyvan av pátrúgv. Sjálv kenni eg als ikki til tað. Skal viðganga, at eg øgiliga sjáldan spaseri í myrkum fjøllum, eri meira til taxakoyring í býnum, men fari eg hendinga ferð í hagan, havi eg lødda smartphone við, og termokannu við kaffi og sjokulátu. Skerpikjøt smakkar væl, men cadbury er lættari atkomiligt.
    

"Vit eru føroyingar, vit eta skerpikjøt.." helt Regin Dahl speiskliga fyri í yrking fyri nógvum árum síðani og einfalda ímyndin av føroyingum er eyðvitað viðgjørt av fleiri. Eg havi sjálv nevnt vandamálið við einfaldaðu ímyndini av føroyingum í ymsum tekstum, eg havi skrivað um føroyska list. Sjálvandi er tað ikki so einfalt tað heila, og kritikkurin skal heldur ikki misskiljast, tí sjálvandi eru vit fegin um stóra danska áhugan fyri føroyskari list. Seinnu árini eru alsamt fleiri føroyskir akademikarar farnir at gera ilt av sær viðvíkjandi teirri foreinklandi viðferðini av føroyskum samleika, og hetta vaksandi tilvitið er somuleiðis positiv. Inger skrivaði herfyri eina áhugaverda grein, ið nart sama evnið og Kim Simonsen hevur skrivað eina ph.d ritgerð, ið m.a. snýr seg um røturnar til hesa eksotismuna. Ritgerðin er góðkend til verju 10.des. Kim skrivaði eina viðmerking til ein fotoblogg við myndum hjá Daniel Hjorth í Information, sum snýr seg um sama evnið. Vit hava fingið loyvi at seta viðmerkingina inn her:

Serien er billedmæssigt et friskt pust i forhold til den evige romantiske postkortæstetik som færinger er vant igennem mere end 100 år. Billedmæssigt ser vi derfor alt for meget en romantiserede eksotisme med grindedrab, søpapegøjer og får, der præger billedet af Færøerne både på Færøerne og udenfor. Dette billede er dog (selv om det ser uskyldigt ud) mere skadeligt for færinger på længere sigt, da de herved bliver konstruerede som evigt folkedansende eksotiske naturmennesker, der lever i en vikingetidslomme, dvs. at de er ikke kun provinsielle og tilbagestående, men at de lever i fortiden i forhold til centrets måde at konstruere andre på og sig selv. Det vil sige at den hegemoniske diskurs er konstrueret i forhold til fx hvem er civiliseret, hip og trendy modsat det at være passé, overvintret og oldnordisk gammeldags. Og her har jeg lyst til at sige at Færøerne er ikke et romantisk fuglereservat eller et folkedanser klippeland, men et lille spændende, moderne, hipt og smart land med alt hvad der kan trækkes frem af hipsterkultur, kunst og rockmusik m.m.

Fotografen har foretaget et valg af en bestemt æstetik, der har en forkærlighed for en tågemættet tristesse, som jeg finder yderst interessant. Der er også et strejf af smerte i billederne, en tomhed i den færøske regn og tåge sammen med en udsathed som ofte findes i udkantsområder. En stille desperation som jeg godt kan relatere til, da jeg forlod Færøerne for 20 år siden og er aldrig vendt tilbage. Jeg var også engang en fisker med digterdrømme og drømmene er blevet til virkelighed.

Færinger er dog ret småsarte og nærtagende, således at de i fuld alvor diskuterer (på Facebook) om dette er legitimt? Er dette en god/mindre god repræsentation af unge på Færøerne? Det kan være svært at forstå for ikke færinger, men færinger er ømskindede overfor udlændinges billede af dem og reagerer både instinktivt og ofte ret primitivt over for mindre flatterende billeder af Færøerne. Dette kan nok forklares ved at man er vant til en æstetik fra det 19. årh. med rødder tilbage til det 18. årh. og tidligere hhv. idyllen, pastoralen, pittoresken og det natursublime. Der er bare ikke sket en fotomæssig opdatering af billedet og heller ikke af fotografiet på Færøerne, da man andre steder ikke reproducerer disse stiler, omvendt har de været betragtede som kitsch det meste af det 20. årh. ligesom malere og fotografer ikke har ledt efter en biedermeieragtig skønhed (som i det skønne).





(KP)