Leygardagin 9.
februar kunnu vit vænta okkum eina stóra leiklistarliga uppliving. Í øllum førum er leikurin ein sera stór
lesiuppliving, og eg gleði meg til at uppliva vakra, sterka og skakandi leikin
hjá Kristinu Sundar Hansen "Sár á Sál” á palli.
Tí sjálvt um ”Sár á Sál” er ein leikur, sum hevur so mikið stóra lyriska megi, at hann letur seg lesa sum poesi og eisini verður útgivin í bók, so er fundamentið dramaturgiskt og tað er leikskapið, sum onkursvegna skal midla ta størstu sorgina. At missa síni børn.
Tað finnst eingin forloysing, ikki eingang í listini, fyri hesari pínuni, sum Kristina Sundar Hansen lýsir lýsandi klárt og ørkymlandi neyvt. Tí tað eru ikki einans vanligar almennar hugsanir um sorgina, tað snýr seg um. Sorgin er hennara persónliga, hon hevur mist síni børn, hennara kroppur gjøgnumlivir pínuna og hennara leikur gevur ikki bara innlit í sorgina, men eisini ein serstakan møguleika fyri útsýni. Ein møguleika fyri at hyggja innanifrá sorgini og út at heiminum heldur enn at líta at sorgini uttanifrá við tí, sum mann nú sjálvur man innihalda av ímyndum og fordómum, nertanarangist og óvissu.
Tað er ein listarlig forloysing, altso ikki ein forloysing av sorgini, men av
sjálvari listini. Hetta evnið til at skapa nakað millum innlitið og útsýnið,
millum tað almenniskjaliga og tað persónliga, evnið til at involvera bæði
kroppin og tankan og birta í hugsanir um felagsskapir, um hvat sorgin ger, um
sorgarinnar lyndi, um menniskjaliga styrki og veikleika, og um kærleikans
tilveru, sum ikki er hugsaðar áður. Altso verður heimurin viðvendur. Og fyrst
og fremst er tað ein listarlig forloysing, at Kristina Sundar Hansen letur upp
fyri ásannanini av, at vit ofta eru so veik og ússalig, at vit ikki makta at
síggja tingini við øðrum eygum, at okkara høgtlovað forbannaði menniskjansleiki
av og til er kavrotin, at vit ikki lata hvønn annan vera til, men at kærleikin
er til.
Eg fari at geva
leikinum mítt allarbesta forhondsviðmæli. Vit fara at skriva meira um leikin
eftir premieruna 9. februar. Fyribils seta vit inn hetta áhugaverda tíðindaskrivið.
(IS)
Sofía Nolsøe
Pallmynd ........................... Hansina Iversen
Sum
sjónleikari skalt tú tulka kenslur, í gleði og í sorg. Í sínari sorgarprosess
hevur Kristina kanska verið serliga viðkvom um, hvussu umhvørvið hevur samskift
við hana eftir hendingina, og hevur hon merkt ein ávísan ótta fyri at samskifta
beinleiðis við hana, eins og hon hevur eina kenslu av, at samskifti gongur fyri
seg uttan um hana og ikki við hana.Hetta er uttan iva nakað, sum øll, ið eru
fyri ógvusligum hendingum eisini kenna, uttan kanska at duga at seta orð og
kenslur á tað. Júst við síni útbúgving hevur Kristina møguleika at miðla júst
hendan trupulleikan, við at geva kenslunum orð og form.
(IS)
Tíðindaskriv: Sár á Sál
Rithøvundur
og leikstjóri.... Kristina S. Hansen
Leikarar ............................. Annika JohannessenSofía Nolsøe
Pallmynd ........................... Hansina Iversen
Leikurin
er sprottin úr syrgiligi hendingini, tá ið synir Kristinu Niklas og Teitur og
vinmaður teirra Martin lótu lív.
Kristina
er útbúgvin sjónleikari og síðan vanlukkuna hevur hon nomið sær útbúgving á
masterstigi innan teatur- og dramapedagogikk, við serligari áherðslu á sjónleik.
Sum
leikstjóri og høvundur er tað hon, ið talar og veit, hvat univers ferðast verður
í. Leikurin er bygdur upp av brotmyndum við yrkingakendum hugleiðingum, sum
kensluliga skera inn á bein.Við øðrum orðum, er leikurin, uttan at verða
sentimentalur, sum eitt litband av øllum menniskjansligum kenslum, og lýsir klárt
og beinraki eina støðu, sum flest øll, ið hava mist kenna seg aftur í, eins og
tey, ið kenna seg hjálparleysan í slíkum støðum, kunnu finna amboð at samskifta
við.Leikurin leggur upp til kjak og kann tí eisini verða eitt gott íkast til øll,
ið starvast innan heilsu- og umsorganarøkið.
Leikarar
verða Annika Johannessen og Sofía Nolsøe, báðar útbúgvnar leikkonur, Annika við
drúgvum royndum og Sofía nýútbúgvin, sum longu ger seg galdandi á Kgl. leikhúsinum
í Keypmannahavn. Tær tríggjar, ið búgva í Keypannahavn, eru byrjaðar at venja
har, og koma í næstum til Føroyar og venja her í 14 dagar og síðan byrja sýningarnar
eftir ætlan í 9. februar 2013 á Tjóðpalli Føroya.
Hansina
Iversen, myndlistakvinna ger pallmyndina. Janek Szatkowski, dramaturgur og
lektari á Dramaturgiinstituttinum við lærda háskúlan í Aarhus, lærari hjá
Kristinu hevur vegleitt dramaturgiskt. Í tí sambandi hevur Inger Smærup týtt
leikritið til danskt. Árni Baldvinson, Mikkjal Arge Galan og Jón Mc Birnie hava
pallsmíð, ljós og ljóð undir hond.
Sár
á Sál
er ein beinrakin, poetisk og kensluborin lýsing av einari ólukkuligari støðu,
sum vit ongantíð hugsa fer at raka nakran, men, sum tá ið tað hendir, vísir,
hvussu sárbar vit øll eru.
Sár
á Sál
lýsir eisini, hvussu týdningarmikið tað er, at vit samskifta rætt, eisini, tá ið
vit eru hjálpsom og vísa samkenslu.
Sár
á sál
er
ein søga um miss, ið ikki bøtist aftur.
Sár
á sál lýsir
vónir, kontra veruleikan, í eini sorgarstøðu.
Sár
á Sál
setir orð á okkara egnu ómegd.
Sár
á sál
kann vónandi loysa upp tað tabu, ið er ein svár avleiðing í øllum
samskifti eftir ógvusligar hendingar.