VIÐ HAVIÐ - serframsýning við Aka Høegh á Norðurbryggjuni
10. januar – 14. april 2013
På særudstillingen Ved havet præsenterer Nordatlantens Brygge en af Grønlands mest anerkendte og respekterede kunstnere, Aka Høegh. Med udvalgte værker fra hele hendes virke udfoldes naturens - og særligt havets dybe betydning for denne væsentlige grønlandske kunstner.
Jeg går rundt på stranden og ser på et stykke drivtømmer i lang tid. Når jeg kigger på det, giver det mig nye idéer og tanker. Væsener der skal forløses og bringes frem for dagen. Aka Høegh
En betydelig del af Aka Høeghs kunstneriske produktion gennemstrømmes af havet. Både helt konkret og i overført betydning. I hendes havskildringer bevæger havets dyr og tangplanter sig som æteriske væsener rundt på billedfladen i et og samme holistiske univers, hvor også de monumentale isfjelde knejser. Og i de nye meterlange værker af grønlandsk drivtømmer eller i Himmelrejsens krogede enebærgrene, har havet helt konkret sat sig spor og formet materialets flader.
Siden Aka Høegh som barn på stranden indsamlede opskyllede ting og ridsede i dem, har havet haft tag i kunstneren. Fra atelieret i Qaqortoq har hun udsigt og direkte adgang til det foranderlige element. De omkringliggende sydgrønlandske fjorde bringer ro og inspiration, når hun fra sin båd registrerer vejrligets påvirkning af vandet eller de fine detaljer i vinterisens brydninger. Det er herfra, hun ser det fremmede sølvgrå drivtømmer og de forliste enebærgrenes særlige potentiale. Hér hun finder de tilbageværende ryghvirvler fra en strandet hval, og med sin uundværlige notesbog tilrettelægger sine delikate indgreb i materialerne. Indgreb, der skal blotlægge den sjæl, hun mener naturen besidder, og som hun ser som sit formål at forløse kunstnerisk. Det er hér; Ved havet, at Aka Høegh lever og levendegør sin kunst.
Også de traditionelle grønlandske myter er væsentlige kilder til inspiration og medvirker til at forme Aka Høeghs syn på det omgivende samfund. Mange af myternes pointer er stadig relevante, og når hun gentagne gange henter motiver fra f.eks. myten om Havets moder, hvor mennesket straffes for sit hovmod og ødselhed og nægtes adgang til naturens ressourcer, så er det fordi dens pointe om at passe på den natur, vi selv er en del af, også er gældende i dag. Aka Høeghs kunst går hermed i dialog ikke bare med naturen, men også med omverdenen, ikke fordi den er politisk eller samfundskritisk, men fordi hun har en holdning til det omgivende samfunds værdier.
I forbindelse med den aktuelle udstilling har Aka Høegh arbejdet med en række helt nye værker til udstillingen på Statens Værksteder for Kunst. Båden af enebærgrene, Himmelrejsen er bl.a. skabt der.
Til udstillingen er der produceret et katalog med tekster af kunstner Bodil Kaalund og kunsthistoriker Anne Marie Gjedde Olsen samt billeder af udvalgte værker. Kataloget er på 44 sider og kan købes i receptionen på Nordatlantens Brygge.
(KP)