Bergur Djurhuus Hansen:
Um skuggar og anti-politiskan
politikk
Í bókmentaligari viðgerð verður vanliga munur
gjørdur á teksti og verki. Teksturin er konkretur, tí tað er tekstinum, vit
sita við, og tað er tekstin, vit lesa. Verkið – óansæð um vit tosa um eitt
einstakt verk ella alt verkið eftir ein rithøvund – er abstrakt, tí verkið er
tað, vit hugsa okkum til við støði í antin einum ella fleiri tekstum. Tá eg í
dag skal siga nøkur orð um ritverkið eftir Hanus Kamban, loyvi eg mær tí at
byrja við einum heilt konkretum teksti. Í savninum Gullgentan,
sum kom út í 2010, er ein stuttsøga, nevnd “Saxifraga Nivalis”.
Her er
inngangurin:
Svanir hava verið
at sæð á teimum ovaru vøtnunum, segði Maltusgubbi í morgun. Edward hugsar um
hesi orðini, í tí hann tekur pensilin og fer undir, við seigum strokum, at
leggja tann svarta litin á hjalsrimarnar. Maltusgubbi hevur biðið hann gjørt
hetta arbeiðið tær løtur, ongin skúli er. Maltusgubbi er sóknarstýrisformaður
og hevur sjúkrakassan og postin og ein lítlan handil í kjallaranum. Har situr
hann nú, men viðskiftafólkini renna hann ikki um koll, og so kann hann sita og
lesa avísina ella umvæla okkurt ur ella fara inn í arbeiðsrúmið við síðuna av,
har Tann Ólidna Skonnartin stendur, at putlast við sítt serliga áhugaarbeiði.
Klokkan er tíggju. Tjøran glinsar í sólini. Nú kemur Skuggin omaneftir, í
svørtum gummistivlum og dimmari kaskett við blonkum túti. Hann heilsar ikki,
gongur oman ígjøgnum betongtrappuna og fer inn í handilin. Hann setir seg á ein
tóman kassa. Onki orð verður sagt. Eitt korter seinni kemur Skuggin út og
gongur við regluligum fetum omaneftir og verður burtur millum húsini longur
niðri.
Tað er ein serstakur gandur í hesum
innganginum. Lýsingin av vøtnunum, húsunum og fólkunum er bæði tølandi vøkur og
óunnilig. Vit leggja merki til mótsetningarnar, sum verða flættaðir inn í hvønn
annan, t.d. svanirnir á ovaru vøtnunum og svarti liturin á
hjalsrimunum, sólin, sum glinsar í svørtu tjørini (og øvugt), Skuggin,
sum er í svørtum gummistivlum og hevur dimma kaskett við blonkum
túti og helst vil fjala seg fyri sólini og degnum o.s.fr. Tær
horisontalu flytingarnar eftir landslagnum við vøtnum og svanum í fyrstu reglu
verða til vertikalar flytingar í penslinum við tí svarta litinum - upp og niður
eftir hjalsrimunum – í reglu trý og fýra. Vit byrja í erva, “á teimum ovaru
vøtnunum”, fara inn í kjallaran hjá Maltusgubba, og vit enda við staðfestingini
“millum húsini longur niðri”.
Edward, sum ungi høvuðspersónurin í
stuttsøguni eitur, hugsar longu í triðju reglu um orðini, og hann heilsar á
tann hátt lesaranum, sum eisini má geva sær far um orðini. Samskiftið millum
tekst og lesara krevur v.ø.o. ansni og nærlagni, og í tekstinum verður sipað
til ymisk sløg av samskifti, tí Maltusgubbi hevur handil og tekur sær av
postinum, og hann lesur avís og er sóknarstýrisformaður. Men tá Skuggin nærkast
stendur: “Onki orð verður sagt”. Tað er
vert at leggja til merkis emfatisku byrjanina, t.v.s. orðið svanir er sett
fremst í setningin, tí dentur skal leggjast á tað, í einum vanligum setningi
hevði kanska verið byrjað øvugt, t.v.s. “Malthusgubbi segði í morgun, at
svanir...”. Svanirnir verða drignir fram, og ein ørgrynna av slóðum verða á
ymsan hátt lagdar út til lesaran at fara eftir og at hugsa um.
Stuttsøgan lýsir eina summarfrítíð hjá
dronginum Edwardi í lítla keypstaðnum hjá Maltusgubba. Søgan er um somu tíð ein
lýsing av einari broyting í dronginum, sum er markinum millum barna- og
ungdómsár, og ein viðgerð av almennum tilveruligum treytum. Drongurin er í
einari broytingar- og tillagingartíð, og hann er forvitin eygleiðari.
Hanus Kamban er í “Saxifraga Nivalis” – eins
og í mongum øðrum av sínum stuttsøgum –
ávirkaður av hugsanunum hjá sálarfrøðinginum Jung um eitt kollektivt dulvit og
um “arketypur”, t.v.s. hugmyndir, sum ganga langt aftur í tíð – eru upprunaligar,
støði undir øllum øðrum hugsanum – og eru felags fyri øll menniskju. Skuggin er
ein slík hugmynd, ein “arketypa”, og skuggin umboðar alt tað, vit vanliga ikki
vilja kennast við í okkum sjálvum. Tí eru ongi orð knýtt at Skugganum,
samskiftið við Skuggan er orðleyst, men Skuggin hevur megi í sær. Mótsett
Maltusgubba, sum “situr” og lesur avísina, so er ferð á Skugganum, hann “gongur
við regluligum fetum”. Skuggin bindur á henda hátt søguna saman við eina røð av
øðrum søgum í bókmentasøguni og við munnbornar hugsanir frá fyrndartíð. Kendastar
um okkara leiðir eru søgan um “Peter Schlemihl” eftir týska høvundin Adalbert von Chamisso
og sjálvsagt søgan “Skyggen” eftir H.C. Andersen.
Saxifraga Nivalis er latínska heitið á
plantuni, sum á føroyskum eitur Snjósteinbrot, og sum serliga veksur í rivum,
homrum og gjáum, t.v.s. í skugga ella í skýmligum umhvørvi. Men søgan er meiri
margtýdd enn so, tí fleiri aðrar
tilsipingar eru í tekstinum, m.a. til uml. sjeyti ára gomlu skaldsøguna Anthony Adverse eftir Harvey Allen, har
eisini skuggar gera um seg. Drongurin tráar eftir at síggja vøtnini uppi í
fjøllunum, har svanirnir lenda og leggja “rípur aftur úr fitjunum”. Men hann
skal læra seg sjálvan og lívsins duldu kreftir at kenna, og hann fer ígjøgnum
tað, sum Jung nevndi eina individuation, hann finnur – í hvussu er fyribils – eina javnvág. Men
sum Maltusgubbin minnir hann á í endanum á søguni “Skuggin er Skuggin”.
Tær mongu tilsipingarnar eru eitt eyðkenni
fyri stuttsøgurnar hjá Hanusi, og tær krevja, at lesarin er nærlagdur. Hanus er
sjálvur væl lisin, eftiransin og nágreiniligur – leggið m.a. merki til øll
lýsingarorðini og mongu innskotnu setningarnar, sum eyðkenna hansara tekstir –
og heitið á stuttsøguni – “Saxifraga Nivalis” – er helst ikki einans valt fyri
týdningin, men harumframt tí tað er vakurt og symmetriskt, bæði í skrift og í
munnligum framburði er tað í javnvág, tað ljóðar væl, tí har er eitt regluligt
skift millum sjálvljóðini a og i. Aðrastaðni í tekstinum ber til at
síggja onnur slík skift millum sjálvljóð ella spæl við hjáljóðum, t.d. tá
Edward málar “við seigum strokum”. Einki er tilvildarligt í einum teksti, sum
Hanus Kamban hevur skrivað.
Tað
anti-politiskt politiska
Men eins og í “Saxifraga Nivalis” snúgva
stuttsøgurnar hjá Hanusi Kamban seg, tá samanum kemur – og vit flyta okkum nú
úr tí konkreta tekstinum til yvirskipaða, abstrakta verkið – um gott og ónt. Tær snúgva seg ikki einans
um bókmentir og tilveru, fagurfrøði og heimspeki, men eisini um etikk og politikk.
Ein grundleggjandi hugsan í søgunum er, at tað ljósa og tað dapra í okkum øllum
sæst aftur í politikki, og politikkur snýr seg tí ikki einans um stevnuskráir,
tingingar og semjur, men eisini um moral, um sannleika og lygn, um trúskap og
svik. Politikkur er heldur ikki avmarkaður til politikarar ella til eitt fólkavalt
ting, politikkur er í okkara gerandisdegi og ávirkar øll allastaðni. Hetta sæst
longu í fyrsta savninum Dóttir av Proteus
frá 1980, t.d. í søguni “Gerontiskt millumspæl”, og tað sæst í søvnunum, sum
komin eru síðan. Í savninum Pílagrímar
frá 2001 er ein søga við heitinum “Mark”. Søgan snýr seg um opportunismu,
bakbíting og svik millum gamlar kenningar á einum arbeiðsplássi, og hon hevur
sum evni øll tey menniskju, sum av øðrum verða markaði, stigmatiseraði, og ikki
sjálvi varnast tað, fyrr enn tilveran er um at loysna undir teimum.
Tey
markaðu, stigmatiseraðu, eru høvuðspersónar í nógvum av søgunum hjá Hanusi.
Í einum essay, nevnt “Politikkur og
samvitska”, skrivar Václav Havel um anti-politiskan politikk, t.v.s. politikk,
sum ikki – ella ikki einans – byggir á stevnuskráir og rakstrarróp, men á gerandisligt samskifti andlit til andlits.
Essayið stavar frá dissidenttíðini hjá Havel, tað er skrivað í 1982, og Havel
vil fyrst og fremst ávara ímóti einari teknifisering av politiska samskiftinum,
tí í teknifiseringini hvørvur menniskjað, og tað hendi sambært Havel undir
kommunismuni í londunum í Eysturevropa eftir seinna kríggj. Í dag kunnu vit
siga, at í politiskum samskifti um okkara leiðir, sum í ov stóran mun byggir á
tekniska hugsan, verða menniskju einans umrødd sum áhugabólkar, tilfeingi,
eftirbólkar o.s.fr.
Ein anti-politiskur politikkur átti at verið
sjálvsagdur, men er veruleikafjarur og í grundini ógjørligur, ein utopi.
Anti-politiskur politikkur snýr seg tó – sambært Havel – ikki um naivt at
sleppa øllum, sum hoyrir til politiska valdsstríðið og samskiftið í t.d. einum
framkomnum fólkaræði, tað snýr seg um at varðveita hugtøkini virðing, samhugi,
samkensla, tollyndi, sannleiki og persónlig ábyrgd sum eitt slag av aga og yvirskipaðari stýring
í politiskum arbeiði. Havel skrivar, at politikkur m.a. eigur at vera “moralur
í praksis”. Eitt sindur av andanum frá 1968 –
sum í Kekkia gjørdist ein stokkut uppliving – er í hugsanunum hjá Havel
um anti-politiskan politikk, eitt krav um hjartalag, falsloysi og opinleika.
Hanus Kamban hevur virkað og virkar undir
øðrum umstøðum enn Václav Havel, men stuttsøgurnar hjá honum, sum snúgva seg um
politikk, antin tað er í samfelagnum sum heild, á einum arbeiðsplássi, millum
vinir, í viðurskiftunum millum mann og kvinnu ella millum hinskynd og samkynd,
eru søgur um ein slíkan Havelskan anti-politiskan politikk.
Tey seinnu árini hevur eitt slag av
merkantilum-tekniskum máli merkt politiska samskiftið um stórar partar av
heiminum. Í yrkingini “Tíðarprinsar”, sum stendur í savninum Café Europa frá 2008, er ein viðmerking
til hetta rák:
andlitsleys egghøvd við
Brecht-stapum og ossetiskum
kakulakk-mustasjum og við “konseptum”
og “synergieffektum” og “branding” og “boom”
Brecht-stapum og ossetiskum
kakulakk-mustasjum og við “konseptum”
og “synergieffektum” og “branding” og “boom”
Yrkingin endar við einum broti úr yrking eftir
William Blake: “So I turned into a sty/And laid me down among the swine”.
Hugburðurin í yrkingini er greiður, og orðið “andlitsleys” er týdningarmesta
orðið í yrkingini.
Kanningar
og týðingar
Tað verður ov nógv og ov drúgt at nevna allar
træðrir í tí, Hanus Kamban hevur avrikað, umframt stuttsøgurnar, yrkingarnar,
sangirnar og ein sjónleik hevur Hanus skrivað
eina rúgvu av bókmentaligum greinum og bókum, t.d. eitt essay um danska
skaldið Herman Bang, eina bók um svenska skaldið Hjalmar Söderberg, eina bók
Rikard Long og eitt stórverk í trimum bindum um Janus Djurhuus.
Hanus Kamban hevur harumframt regluliga ummælt
bókmentir, men hann er ikki vanligur ummælari, hansara ummæli hava í flestu
førum eitt íbygt hugtoyggjandi perspektiv, tey eru essayistisk, í grundini er
talan um tað, sum á enskum verður nevnt “literary criticism”, t.v.s. kannandi
hugsanir um bókmentir. Eitt dømi er ummælið, sum var í Sosialinum í 2010, tá
bókin um Jakob Jakobsen – Jakob Jakobsen
in Shetland and the Faroes – kom út. Ummælið byrjar við einari stuttari
søgu um frakkan, sum Jakob Jakobsen er í á permumyndini, frakkin verður
leysliga knýttir at treytunum, Jakob Jakobsen arbeiddi undir og at hansara
sinnisstøðu, og síðani verða greinirnar í bókini ummældar, men við uppískoytum
og viðkomandi slankum av eyðkendum essayistiskum slag.
Við verkinum um Janus Djurhuus, sum kom út
1994-1997, slóðaði Hanus fyri einum heilt nýggjum slagi av teksti í føroyskum
bókmentum, nevniliga “bókmentaligu ævisøguni”. Tekstheitið – “Literary Biography”
– varð fyrstu ferð brúkt av amerikanska bókmentafrøðinginum Leon Edel í
fyrilestrarøð í 1956, og tað merkir og krevur, at ævisøgan ikki einans lýsir
lívið hjá einum rithøvundi, men harumframt viðger bókmentaligu avrikini hjá
rithøvundinum ella sum Hanus Kamban sjálvur orðar tað í formælinum í fyrsta
bindi: endamálið er at “flætta saman persónssøgu, søgu, bókmentasøgu og –
lutvíst eisini – bókmentatulking”. Tað var framsøkið mál at seta sær, men
úrslitið er eitt tað dyggasta og mest áhugaverda verkið um føroyskar bókmentir.
Hanus Kamban er harumframt framúr góður
týðari, úr donskum, enskum, týskum og fronskum. Í grundini var Hanus Kamban
fyrst av øllum týðari, hansara fyrsta bókaútgáva var eitt savn við týðingum, Drekin og aðrar søgur, 1969. Ein av nógv
lisnu og nógv brúktu týðingunum eftir Hanus Kamban seinnu árini er savnið við
vísindaskaldskapi, Tað nýggja Atlantis, sum
kom út í 2002. Umframt týðingarnar er í savninum ein drúgv grein um tekstslagið
vísindaskaldskap – tann fyrsta av slíkum slag á føroyskum. Í løtuni situr Hanus
og arbeiðir við – millum øðrum – einari ævisøgu (ella helst einari
bókmentaligari ævisøgu) um Hans Andrias Djurhuus.
Tekstirnir eftir Hanus Kamban eru nógvir, og
verkið er stórt og ikki liðugt enn.
Hjartaliga tillukku við degnum!