I gruppeudstillingen ORDBILLED/BILLEDORD
præsenterer Steinprent, Færøernes Grafiske Værksted værker af ni fremtrædende
færøske og danske kunstnere, der alle benytter tekst i deres billeder. Herudover er nogle originallitografiske bøger med på udstillingen, som desuden danner
rammen omkring udgivelsen af to nye bøger; Lille Dæmonologi og Dét, hvorom
man hverken kan tale eller tie med tekst af Søren
Ulrik Thomsen og billeder af Claus Carstensen.
Det drejer sig om en eksklusiv dobbeltudgivelse af
to bøger med tre essays, der henholdsvis kredser om kunstens betydninger og
væsen og om det ondes tilstedeværelse i tilværelsen. Ud over at være en stor
digter, er Søren Ulrik Thomsen en sjældent benådet essayist, som gennem små
nedslag i konkrete oplevelser formår at lede læseren hen imod store, universale
og abstrakte erkendelser. Forfatterens imponerende kulturelle og litterære
indsigt og skarpe vid afvæbnes af den varme, medmenneskelige tone, der gør læseoplevelsen
til noget ganske særligt. Claus Carstensens heliografiske arbejder i bøgerne har
det samme kompakte og flerstrengede præg og skal ikke blot ses som
illustrationer af de pågældende essays, men som selvstændige, kongeniale
billedværker, der kredser omkring de samme temaer, som teksterne behandler. De
sorthvide, forvrængede maskeskildringer har sammen med deres sindrige fletværk af
mønstre og overmalinger et umiddelbart råt og ekspressivt præg, der kombineret
med et litterært og analytisk blik, demonstrer en formidabel billedmagers
fornemmelse for grafikkens lagvise udtryksmuligheder. Det var Claus Carstensen,
som på et af sine arbejdsophold i Steinprent - Færøernes Grafiske Værksted, fik
idéen til det givtige samarbejde mellem de to kunstnere og grafikværkstedet, der ligger
ved bådehavnen i Tórshavn i den gamle Østrøms fabrik, som i dag bruges til
musikstudio, café, fotoatelier, samt grafisk værksted med tilhørende atelier. Her i
Steinprent indleder de aktuelle publikationer en kommende udgavevirksomhed af
kunstbøger i samarbejde med og med støtte fra trykkerivirksomheden Føroyaprent,
som med imponerende gåpåmod, samt lige dele åbenhed og erfaring, har imødegået
den store udfordring, som det var at trykke de to bøger på en særdeles
overbevisende og kompetent måde.
Visuel poesi
Udstillingen ORDBILLEDE/BILLEDORD omfatter
visuel poesi i bred forstand, det vil sige billedkunst, der indeholder ord og
sætninger, samtidig som udstillingen altså også indeholder bøger og et enkelt
pladecover (Knud Odde). Det skrevne ord er af stor betydning for mange af kunstnerne, der
arbejder i Steinprent. Alle interesserer de sig for litteratur, men flere af
dem har desuden en eller anden skribentvirkomhed ved siden af den billedlige. Visuel
poesi er jo et ganske omfattende begreb, der feks. både indbefatter kalligrafi,
kalligram og konkret poesi, og inden for modernistisk digtning ser vi helt fra
Guillaume Appolinaire og fremefter mange forskellige eksempler på visuel poesi,
hvor selve den poetiske grundforudsætning på en eller anden måde ændres ved, at
poesien skal beskues ud over, at den skal læses.
Peter Laugesens billeder er
eksempler på visuel poesi i sin reneste form, skrift på sten, digte omsat til
litografi, flyvende sværte- og lysplettede iagttagelser af liv og poesi
nedfældet på sten trykt på fransk papir af bedste kvalitet. Fornemmelsen af
papiret er forresten ikke uden betydning i udstillingen ORDBILLED BILLEDORD, der netop fokuserer på den sanselige oplevelse af
sammenkomsten mellem ordenes og billedernes verden.
Ca caw motherfuckers
Tóroddur Poulsens originallitografiske digtsamling Villvísi er i sig selv et bevægende eksempel på et særdeles frugtbart samarbejde mellem Poulsens ord, der omfavnes af Bjarne Werner Sørensens skrøbelige fletværk af mønstre, der bølger og dirrer under sætningerne som et musikalsk akkompagnement. Oplevelsen af den synæstetiske effekt af de to kunstarter er så stærk i Villvísi, at det er svært at forestille sig digtene uden billedelementerne og omvendt. Svend-Allan Sørensens tre monumentale portrætter bekræfter hans interesse og hengivenhed i forhold til det skrevne ord. Billederne forestiller tre kendte forfattere, Turgenev, Boganis og Thoreau, som alle dyrkede natur, jagt og i det hele taget livet efter naturens betingelser. Steinprent og Færøerne har fået umådelig stor betydning for Svend-Allan Sørensen, hvis værker har stor betydning som inspirationskilde i det færøske kunstmiljø. Han siger selv, at det første ophold i Steinprent for ham danner en streg i sandet, der ganske klart markerer tiden før og efter i hans værk. Det er svært at karakterisere dette forhold indgående i en begrænset tekst, men det er på den anden side vigtigt at anerkende, at der er tale om et særligt tilhørsforhold, der både handler om grafik og en gensidig forståelse og udvikling af kunstneriske idéer, men som helt sikkert også er påvirket af personlige relationer og en oprigtig følelse af fællesskab mellem den jagt-entusiastiske kunstner og mennesker i det færøske samfund, ikke mindst dets primitive eller autentiske og oprindelige facetter. "Ca caw motherfuckers" står med store skæve bogstaver på et billede.
- Udbruddet er typisk for kunstnerens på en
gang cool og morsomme billedsprog, men ofte ses morskaben parret med en dyb og
inderlig alvor. "Tú gongur ikki einsamallur" står der eksempelvis skrevet
ned over et litografi, der afbilder det øverste af en lygtepæl, hvorpå der står
nogle fugle. Sætningen stammer oprindelig fra Rodgers og Hammersteins sang "You´ll
never walk alone", som de fleste Liverpool fans vil være bekendt med, en
sætning, der jo forekommer på én gang fortrøstningfuld og beklemmende. At mørket er
mørkt er en erfaring, som de fleste har gjort sig, men selvfølgeligheden "Myrkrið
er myrkt" lyder som en sætning fra et af Tóroddur Poulsens digte. Både
Poulsen og Sørensen arbejder således med tautologier og gentagelser, der i
stedet for at konkretisere og definere åbner op for diffuse men righoldige fantasier
og associationsmuligheder. Mellem ord og billede opstår forskellige betydninger af det
mørke mørke, en sætning, der helt håndgribeligt skaber lys i den mørke billedflade.
Roter Satan
Kinesisk literati
Mens Pernille Kløvedal Helwegs projekt med at trykke en hel grindehval i ét hug var spektakulært og udstillet både på Færøerne og i Danmark, kan hendes lille originalgrafiske kunstbog "Med grinden som boss" ses som en finurlig og poetisk lille beretning om projektet og om opholdet i Steinprent, det ene billede af et glas vin på hovedet og en cyklist i fart afslører, at Pernille Kløvedal Helweg har ladet sig inspirere af et af Tóroddur Poulsens billeder. I Vibeke Mencke Nielsens tryk er de små, fint tegnede motiver sat
på en prosatekst, der stammer fra bogen "Ästetik des Widerstands" af
Peter Weiss, som Vibeke Mencke Nielsen er optaget af. Peter Weiss han var bl.a.
ivrig fortaler for den socialt ansvarlige kunst. Motivisk omfatter Vibeke Mencke Nielsens billeder såvel naturalisktiske skildringer af omgivelserne bl.a. på Færøerne, men nogle af billedelementerne er mere symbolske. Prosateksterne forlener de små litografier med et lidt tænksomt præg, samtidig som de forekommer sanseligt bevidste. Knud Odde har samarbejdet med Toni Larsen, hvis
snørklede, poetisk søgende udtryk passer godt sammen med hans dekorativt bølgende linjer.
Knud
Odde er udlærd bibliotekar og har en brændende og evident litterær interesse.
Han er bl.a. fascineret af den kinesiske literatitradition og har skildret en af
denne traditions hovedpersoner, nemlig digteren Su Tung Po, som levede i det
11. århundrede. I et varmt gult og rødt portræt af den store digter hvori der
indgår en tom grå væg, siger Knud Odde noget væsentligt om enkeltheden og
dybden i den kinesiske middelalderdigters tanker.
Skrålet i Tinget
Tóroddur Poulsen kommer fra Tórshavn, men har
boet i Danmark siden midt i halvfemserne. Hans store betydning blev beseglet,
da han sidste år modtog den store offentlige færøske kulturpris. Selv om han
bor udenlands, så følger han umådelig godt med i hvad der foregår i det færøske
samfund og ikke sjældent kommenterer han begivenhedernes gang i sine digte, i
billeder, installationer eller på sin blog, som Weekendavisens anmelder, Lars
Bukdal har udråbt til verdens bedste færøske blog.
Et af billederne på
udstillingen er en kommentar til den sidste af mange sprogstridigheder på
Færøerne, der handler om hvorvidt "udenlandske" bogstaver som C, W, X og skal være med
i det færøske alfabet eller ikke. Værket hedder "Farligt regn". Tóroddur Poulsens værker kan være både morsomme
og absurde, og til tider er de begge dele, komplekse sammensætninger af banale
betragtninger og mere alvorlige eksistentielle tanker. Hans irisfarvede
litografi "Tingini" (Tingene) er et interessant eksempel på et
sammensat billede, der minder om en collage, hvor beskueren får en fornemmelse
af flere lag, af noget, som ligger under og noget andet, der ligger ovenpå.
Midt i billedrummet kan man se en mærkelig kasse, der er placeret på høje
stolper, som gennem slanger eller ledninger hænger sammen me nogle andre
kasser. Denne såkaldte "tavshedsmaskine" er et tilbagevendende motiv i
Tóroddur Poulsens billeder. Den ligner en kunstnerisk installation, men titlen
siger os, at den producerer tavshed, som efter forskellige udsagn på
billedfladen er hårdt tiltrængt i forhold til den anstrengende skrålen i tinget
"Harra formaður, tað er hetta skrálið, sum er á skránni". Poulsen forvansker
på en satirisk måde en af de faste formuleringer, der bruges i Lagtinget. Skråt
ned over hele billedfladen står der "Tigið" (Ti stille) med store
spejlvendte bogstaver. Idet udsagnet er spejlvendt, virker det som om, at
udsagnet kommer indefra billedrummet og man forestiller sig hvordan den
indignerede kunstner forsøger at få arbejdsro til at bygge videre på sin
tavshedsmaskine.
ORDBILLED/BILLEDORD: Steinprent: Svend-Allan
Sørensen, Knud Odde, Toni Larsen, Zven Balslev, Vibeke Mencke Nielsen, Bjarne
Werner Sørensen, Tóroddur Poulsen, Claus Carstensen, Peter Laugesen. Samt originalgrafiske bøger/udgivelser af Daniel Milan, Pernille
Kløvedal, Bjarne Werner Sørensen, Tóroddur Poulsen, Malene Bang, Zven Balslev,
Emil Westmann Hertz, Stefan Rotvit, Søren Petersen, Søren Ulrik Thomsen
og Claus Carstensen. Kurator: Kinna Poulsen. Udstillingen er åben fra 9. maj - 10. august. Sted: Nordatlantens Brygge. Obs: Fernisering: torsdag 8.maj klokken 16-18.
Kinna Poulsen