Gumma plagdi onkuntíð at tosa um at
vera í vandring, ið sipar til ta serligu støðuna, sum valdar í løtuni í millum
tá man er vakin og svevur. Tað er ta stund, tá dagsins vit og skil er um at
verða yvirtikið av heilt øðrum parametrum á ferðini inn í markleysa dreymaheimin
og hetta má sigast at vera ein listarliga fruktagóð støða, sum ávirkar fleiri av ungu listafólkum okkara. So er spurningurin
bara um eisini Udvandring er fruktagott
listarligt útgangsstøði, í øllum førum er hetta hugtakið øðrvísi konkret, og sipar til ein áleikandi trupulleika hjá føroyska samfelagnum. Men Udvandring er altso eisini heitið á eini
listaframsýning á Norðurbryggjuni í Keypmannahavn hjá seks ungum føroyskum
listafólkum, harav helvtin í løtuni livir í útlegd. Heiðrik á Heygum býr í Keypmannahavn
og hevur kuraterað framsýningina við verkum hjá sær sjálvum og hjá Halldis
Olsen, Jóannesi Lamhauge, Silju Strøm, Erlu Maritu Askham og Jóhan Martini
Christiansen.
Framsýningin tekur tráðin upp frá framsýningini Innrás í Müllers
Pakkhúsi í Havn í 2010, og sjálvt um bert fá verk ganga aftur í báðum framsýningunum,
minna tær í stíli um hvørja aðra við figurativari, forfínaðari og tveydimensjonalari list í ráum pakkhúsumhvørvi. Listafólkini eru øll fødd millum 1981 og 1987, so
elsti luttakari er farin um tey tríati, meðan hini fyri tað mesta eru síðst í
tjúgunum, hetta er sostatt ikki heilt blaðung listafólk. Men ein føroysk ættarliðsmarkering av tílíkum slagi er áhugaverd í sjálvum
sær, og framsýningin riggar eisini sum heild sera væl í ráu hølunum hjá
Norðurbryggjuni, sjálvt um okkurt sjálvandi kundi verið betri. Og lat meg bara
leypa út í tað, áðrenn ummælið verður til eina ørkymlandi vandring kring heitan
greyt. Lat meg bara viðganga alt fyri eitt, at eg eri eitt sindur vónbrotin av
framsýningini, sum eg hevði ógvuliga stórar vónir um.
Framsýningin hevði verið betri um eitt nú Silja Strøm fekk betri umstøður at
sýna fram, og um eisini Jóhan Martin Christiansen fekk pláss til sínar
installatiónir á framsýningini. Teirra list er ikki uppraðfest eins og hon
hevur tað uppiborið í mun til sólarkláru góðskuna, ið merkir verkini hjá hesum báðum
listafólkunum. Myndirnar hjá Silju hanga ikki væl á framsýningini, serliga
hanga tær fínligu blýantstekningarnar serstakliga illa á einum veggi við
nógvum, órógvandi elementum. Teir sjey smáu málningarnir hjá Silju Strøm eru stuttligir
og frekkir, samstundis sum teir geva áskoðaranum assosiatiónir til okkurt øgiliga
hámentað og listafínt. Rosalittu, ljósabláu og dustgrønu litirnir tala til
okkara um okkurt, sum er gamalt, kunstigt og mentað. Myndevnini, sum í fleiri
førum sameina menniskjafigurar við fuglaskap, kenna vit eisini úr griksku mytologiini,
men symbolikkurin er ikki á samsvarandi hátt avgjørdur frammanundan í samtíðarlistini
hjá Silju Strøm. Skapini á figurunum eru í summum førum eitt sindur bronglað og
hetta gevur saman við bylgjurørslunum ein serstakan, surrealistiskan og dreymakendn dám. Myndirnar
hjá Silju Strøm eru enn sum áður kollasjukendar og samansettar, men tær eru allíkavæl
í ferð við at gerast eitt sindur einfaldari, álvarsligari, klárari og
listarliga enn meira sannførandi enn áður. Tann størsta av teimum smáu myndunum
er framúrskarandi, bæði einføld og rík við tveimum ymiskum søgugongdum, eini loddrættari
og eini vatnrættari, sum viðmerkja og spegla hvørja aðra.
Jóhan Martin Christiansen hevur nakrar svartar og hvítar linoskurðir við á
framsýningini, sum eru heilt ómetaliga einfaldir og eitt sindur ríkiliga nógv
back to basics, tá hugsað verður um, at listamaðurin er ein uprising installatiónslista-star í danska høvuðsstaðnum. Tí tó at Jóhan Martin Christiansen enn er lutfalsliga ungur akademinæmingur, hevur hann rættiliga
gjørt vart við seg í danska listaumhvørvinum við t.d. framsýningini Self-Portrait in Very Dark, sum fekk nógv
rósandi orð frá t.d. ummælaranum á Information, Michael Jeppesen. Jóhan
Martin stáplar ymsar lutir upp í originalum konseptuellum installatiónum, sum
eru merktar av bæði humor og poesi, og eg hevði heilt erligt glett meg at
síggja nakrar tílíkar installatiónir á framsýningini.
Heiðrik á
Heygum fevnir listarliga rættiliga breitt um fleiri listarlig tøkni, men hevur seinastu árini brúkt mest
av krúti uppá filmsverkætlanir. Tað hevði riggað væl til framsýningina evnisliga og hevði gjørt hana meira dynamiska, um hann hevði valt at sýna fram eina filmsverkætlan, t.d. filmin Sigarett. Men í staðin fyri at hava filmslist á framsýningini
insisterar Heiðrik á Heygum uppá tveydimensjonala list við trimum stórum pappírsverkum,
ið øll avmynda eina kvinnu. Tey eru grafiskt greið og avgjørd við svartari
bakgrund, reyðum detaljum og ljósari ella hvítari figuratión. Myndirnar eru
hongdar upp við klemmum á sama hátt sum í Innrás, men hesar nýggju myndirnar
hava ikki tann sama lætta, gjøgnumskygda dámin sum tær eldru myndirnr. Tær tykjast hin vegin eitt
sindur tungar og kompaktar og patetiskar. Tær snúgva seg um kvinnur, ið antin eru uppá vegin ella sita við vøgguna. Evnisliga tykjast tær snúgva seg um samleika, kanska nationala samleikan hjá listamanninum, tí ein reyður hvalur sæst í tveimum av myndunum. Silja Strøm hevur forrestin eisini ein syrutan lítlan
lunda millum síni myndevni sum eitt dekorativt emblemi við føroyskum signalvirði. Men undantikið í heitinum Udvandring tykist Føroyar-tematiseringin hvørki serliga gjøgnumførd ella djúphugsin á framsýningini og hetta hevur neyvan verið ætlanin.
Halldis Olsen
hevur onkra eldri mynd við á framsýningini, sum er sterk, men í mun til hennara
aldur og listarligu styrki hevði eg væntað bert at sæð nýggj verk á ferð í eini
fúkandi menning. Ein tílík er kanska ikki heilt so eyðsýnd, tá eldri myndir
verða framsýndar, men tað sæst tó alt fyri eitt, at Halldis Olsen er farin at arbeiða við
meira kompleksum grafiskum mannagongdum, sum hon væl og virðiliga dugir at stýra. Myndirnar eru óhugnaligar, og enn tykjast tær eitt sindur gamaldags, tær minna í stíli eitt sindur um myndirnar hjá Goya av krígsræðuleikum, samstundis
sum hetta er egin samtíðarlist. Erlu Maritu Askham havi eg bert upplivað
einaferð áður, tað var á Ólavsøkuframsýningini, sum teir báðir Heiðrik á Heygum
og Jóannes Lamhauge fyriskipaði fyri nøkrum árum síðani. Tá sýndi hon fram eina
monumentala mynd av einari kvinnu, sum vaskaði vesið. Herlig mynd við
feministiskum undirtonum, og rættiliga serstøk myndevnisliga sæð í føroyskum
listahøpi.
So vítt sum eg dugi at síggja er tað enn eitt slag av sjálvsmynd,
sum Erla Marita Askham arbeiðir við og stílurin er eisini enn eitt sindur pop art ella
teknirøðskendur, men myndevnið av tí yvirdimensioneraðu listakvinnuni, sum eygleiðir tey
elasmáu fólkini, er eitt sindur surrealististiskt á leið yvir í okkurt, sum
Edward Fuglø kundi funnið uppá. Hann brúkar ofta yvirdimensioneraði fólk á sínum myndum, og eg hugsi, at Fuglø yvirhøvur er rættiliga væl dámdur
millum ung, sum hava hann sum fyrimynd.
Jóannes
Lamhauge hevur tveir málningar við á framsýningini, harav eg havi sæð tann eina á Ólavsøkuframsýningini í
fjør. Eg veit ikki hvat eg skal siga um hesar myndirnar hjá nærlagda Jóannnes Lamhauge. Men tá omanfyrinevndi Edward Fuglø kann forsvara seg sjálvan við einum kitschpredikati í
sambandi við eina drottningagávu, ber tað møguliga eisini til at brúka ein tílíkan lykil
til fatanina av myndunum hjá Jóannesi Lamhauge. Kanska vantar mær ein tílíkan lykil, tí myndirnar eru í øllum førum ikki lættar at ynna hjá mær. Báðar myndirnar avmynda eina kvinnu og ein fugl, eitt myndevni, sum t.d. listakvinnan Silja Strøm fær nakað dynamiskt og nýtt burturúr. Tað ger Jóannes Lamhauge ikki. Talan
er sostatt um rættiliga stóran góðskumun á ungdómsframsýningini Udvandring, sum
er at síggja á Norðurbryggjuni í Keypmannahavn inntil 28.mai.
(KP)
Fotomyndir: Gyðja Hjalmarsdóttir Didriksen og Kinna Poulsen
Fotomyndir: Gyðja Hjalmarsdóttir Didriksen og Kinna Poulsen
Tvær av myndunum hjá Heiðrik á Heygum
Tekning hjá Silju Strøm
Silja Strøm. Málningar.
Við inngongdina
Plakat og kort til sølu
Tekningar hjá Silju
Silja Strøm
Framsýningin riggaði væl
Jóannes Lamhauge
Halldis Olsen
Tey ungu stillu á veg inn í framsýningina