Sunday, October 13, 2013

Eitt gamalt sjúkrahús í Berlin og pylsur í Sandágerði









Í 1971 tóku nøkur ungfólk stóra sjúkrahúsið Bethania í býarpartinum Kreuzberg í távernadi Vesturberlin. Hetta átakið var byrjanin til sonevndu BZ-rørsluna, sum breiddi seg um alt Týsklands og restina av Evropa og helt á langt upp 1980-árini. Hendan húsatøkan í Vesturberlin gjørdist eisini byrjanin til eitt einastandandi mentanarhús.



Ihr kriegt uns hier nicht raus!

Tað vóru nøkur ungfólk, sum hildu tað vera blóðskeivt at ríva Bethania-bygningin niður, so 9. desember 1971 tóku tey húsið. Doyptu tað ”Rauch Haus”, og tey fóru at brúka húsini til ymiskt kreativt virksemi. Men slíkum finnur samfelagið seg ikki í, og í apríl 1971 leyp politið á Bethania og tveitti ungfólkini á dyr.


Bólkurin Ton Steine Scherbern skrivaði tá eitt lag til politiið. Niðurlagið ljóðaði:

Und wir schreien’s laut:

Ihr kriegt uns hier nicht raus!

Das ist unser Haus, schmeißt doch endlich

Schmidt und Press und Mosch aus Kreuzberg raus.


(Og vit skríggja tað út: - Tit fáa okkum ikki út hiðani! - Hetta er okkara hús, men tveitið endliga Scmidt og Press og Mosch út úr Kreuzberg.)

Við ”Scmidt og Press og Mosch” meintu tey spekulantarnar og byggiharrarnar Günter Schmidt, Heinz Mosch og Press, sum harðliga og bert við pengum fyri eygað ætlaðu at broyta alt Kreuzberg. Í meiri enn 10 ár var hetta orsøk til ósemjur millum privatar íleggjarar, lokalpolitikarar og tey, sum búðu í býarpartinum.


Bethania bumbað

Bethania varð bygt í 1847 meðan Friedrich Wilhelm IV var keisari í Týsklandi. Nógvir arkitektar voru við í arbeiðinum at tekna Bethania, har eisini ein stórt grønt øki var knýtt at. Millum arkitektarnar vóru Ludvig Persius, Theodor og helst eisini næmingar hjá Karl Friedrich Schinkel, sum var gitnasti klassisitiski arkitekturin í Týsklandi tá.

Í næstan 100 ár var Bethania háborg og miðdepil fyri læknavísund, men undir seinna verðinskríggi fórust bygningarnir illa av bumbing. Hóast bygningarnir vórðu bygdir uppaftur í 40-unum og 50-unum, so gjørdist Bethania ikki aftur nakað miðdepilssjúkrahús.

Tá Berlin var býttur í eystur og vestur vóru hvørki nokk av sjúkrasystrum ella sjúklingum og í 1970 var bara avgjørt at ríva bygningin niður.

Tey vaksnu eru ikki altíð kúbýtt

Søgan um Bethania heldur fram í 1972, og tað sá ljósari út fyri bygningarnar. Ungfólkini, sum árið fyri høvdu tikið bygningin, høvdu megnað at sett ferð á so nógvar spennandi verkætlanir, at sjálvt tey mest vaksnu og tey størstu tvørballini dugdu at síggja, hvussu tápuligt tað var at ríva Bethania niður og byggja parkeringspláss og keðiligar íbúðarblokkar.

Bethania lat uppaftur, sum ” Kunstquartier Bethanien” og er enn til, sum ein mentanar- og listastjørna í Berlin. Har eru óteljandi atelierpláss til týsk og útlendsk listafólk. Tey útlendsku kunnu eisini búgva í bygningunum. Har eru framsýningarhallir, grafiskir verkstaðir, musikkskúli, miðlaverkstaður, fleiri fotostudio, biografar, sjónleikarhús, listaskúlar, dramaskúlar, filmstudio og dansiverkstaðir.

Kunstquartier Bethanien er nú ein risastór royndarstøð fyri listarliga menning, ein frágera tilgerð, sum hevur verið við til at gera Berlin til høvuðsstað listsins.

Byggir á anarki



Í dag eru nógv lønt professionell fólk í starvi í Bethania, men tað anarki, sum var støðið undir tilgerðini, tá ungfólkini tóku bygningarnar, er enn til staðar. Tað sæst aftur í óendaligu kronglutu gongdunum, og ovurstóru trappunum, sum eru dýggjaði undir í grafitti – bæði tí slagnum, sum er ætlað sum list og tí slagnum, sum mest sæst á almennum vesum. Eisini uttanfyri hanga ymiskir mótmælisdúkar við politiskum herrópum um alt frá kjarnorku til kvinnukúgan.

Men anarkiið sæst eisini aftur eitt sindur djypri í tí hugskotinum, sum bygningarnir verða leiddir eftir. Húsið er opið fyri øllum sløgum av listafólki innan allar listagreinir og listagreinirnar bjóða hvørjari aðrari av, hvala vanahugsan hjá hvørjari aðrari, læra hvørja aðra nýggjar hættir at hyggja eftir heiminum. Saman skapa listagreinirnar eitt anarki, sum tykist ótrúliga týdningarmikið og rætt. Tí júst har, har sum vit flyta okkum frá tí mátanum, sum vit hava lært at skoða heimin, har mitt í anakinum føðast nýggir sjónarringar, heimurin víðkast og nýggj vitan vinnur fram.

Romantiskt anarki

Sjálvandi nærkast tað romantikki, tá man óvandin hálovar anarkii og hugdroymir um, hvussu bæði stór listafólk og stór vísundafólk altíð vóru anarkistar í hjartanum. Men Bethania stendur sum eitt livandi prógv um, at anarki onkuntíð riggar og at anarki onkuntíð er neyðugt.

Ungu anarkistarnar, sum tóku Bethania, bjargaðu ikki bara einum varðveitingarverdum bygningi, tey skaptu eisini ein listapall, og tey skaptu nýhugsan, sum krevst fyri framgongd í einum samfelag.



Úr Berlin til Føroyum
Í november 2012 mæltu Sunleif Rasmussen, tónaskald og Teitur Lassen, tónleikari, øllum listafólkum við sjálvsvirðing um at boykotta øll tiltøk, sum almennu Føroyar standa fyri til tess at mótmæla skerjingunum av íløgum landsins í mentan og list.

Eftir fáum viku vóru fleiri enn hundrað listafólk, sum tóku undir við hesum boykotti. Men hetta var ikki viðgjørt í almenna kjakinum, sum nakað, ið hevði søguligan týdning. Har var tosað nógv um, at tað ikki var nóg greitt lýst, hvussu boykottið skuldi fremjast. Júst hetta, at boykottið ikki var orðað, sum ein løgtingslóg ella kunngerð ella byggisamtykt við røttum løgfrøðiligum vendingum, gjørdi at boykottið misti virði.

At boykottið hevði anarkistist snið var ikki góðtikið, sum tað slag av anarki, sum roynir at kvala vanahugsan. Boykottið var viðgjørt, sum eitt uppskot til løgtingslóg, sum eitt slag av óreglusemi í tí logikkinum, sum vit hava lært at síggja samfelagið útfrá. Sum um vit øll vóru embætisfólk, sum skulu syrgja fyri at alt verður framt og útint sambært galdandi reglugerðum.

Tá bólkurin Ton Steine Scherben í 1972 sang "Ihr kriegt uns hier nicht raus, das ist unser Haus" - Tit fáa okkum ikki út hiðani, Hetta er okkara hús – var tað eisini álvarsamt brot á vanliga logiska hugsan, tí í roynd og veru var tað ikki teirra hús. Týski staturin hevðu júst í 1970 keypt húsini frá evangelisku kirkjuni fyri 10,5 milliónir deutschmark. Staturin átti húsini. Men tað er ikki altíð skilagóða logiska hugsanin, sum rekur eitt samfelag frameftir og tøkan av Bethania rak í roynd og veru týska samfelagið frameftir til nakað betur.



Pylsur í Sandágerði

Í juni í ár bjóðaðu Sunleif Ramussen og Teitur Lassen vanligum fólki og listafólki pylsur í Sandágerði. Hetta var bara eitt evarska lítið vinarligt tekin um, at anarki eisini er hóma í Føroyum.

Eg fekk onga pylsu, tí eg var í Berlin. Har las eg millum annað eina grein, sum Robin Engelhart, rithøvundur, hevði skrivað. Hann vaks upp í Eysturberlin og í eini atfinningarsamari grein um egnar landsmenn kom hann fram til, at eysturtýskarar vóru eitt fólkaslag, sum lúnut góðtók ræðuleikarnar hjá nasismuni í 30-unum og 40-unum, sum síðani lúnut góðtók kúganina, sum kommunisman stóð fyri og at enda lúnut góðtók ta trælkan sum kapitalisman hevði við sær.

Eg merkti einki til hetta lúnuta samtykkið av, at soleiðis er støðan nú einaferð í Berlin, men eg merkti anarkiið og stóra týdning, sum tað hevur havt fyri samfelagið og fyri listina. Eg sendi ein hjartaliga tanka til listafólkini heima, sum ikki bara lúnut góðtóku skerjingarnar í listastuðlinum, men tonktu eitt sindur anarkistiskt.

Vit hava brúk fyri embætisfólkum, sum hugsa sum embætisfólk, men við allari virðing, hava vit eisini brúk fyri listafólkum, sum ikki hugsa sum embætisfólk, bæði fyri listsins skyld og fyri samfelagsins skyld.

Vit hava brúk fyri okkara vælsignaðu listafólkum, sum mæla til ólogisk boykott og bjóða pylsur – tori eg at siga - við tí vanda sum er fyri at tykjast tilgjørd.

                         

Inger Smærup Sørensen