Monday, June 16, 2014

Lysets skrift og mørkets tale


Hetta ummælið stóð at lesa í Kristeligt Dagblad í vikuskiftinum. Skrivað hevur Mai Misfeldt, sum hevur lovað listablogginum at læna greinina.

Det færøske grafiske værksted Steinprent præsenterer fornemme bøger af Claus Carstensen og Søren Ulrik Thomsen.

Ved den maleriske havn i Tórshavn, på Færøerne, har det det grafiske værksted Steinprent til huse. En lille perle, som mange færørejsende vil have bemærket, når de har ladet vejen gå forbi de altid åbne døre, enten for at se en af de skiftende udstillingerne i underetagen, eller for at snuse værkstedsluft og købe tryk på 1. sal. Værkstedet ejes af litograf Jan Andersson og grafiker Fríða Matras Brekku. Omkring 100 kunstnere har gennem tiden arbejdet på værkstedet, primært danske og færøske og heriblandt maleren Claus Carstensen.

Adspurgt om, hvad det har betydet for ham, at arbejde på Steinprent, svarer Claus Carstensen: ”Jeg var første gang på Færøerne for at arbejde på Steinprent i 2002 og har så siden arbejdet på værkstedet en eller to gange om året. I 2002 var jeg lige stoppet som professor på kunstakademiet og skulle egentlig blot have lavet et enkelt tryk, men lavede så i et sandt arbejdsraseri 27 tryk på 10 dage (serien ”Klaksvikaffærer” red.). Det hang nok sammen med en form for overtryk, som havde dæmmet sig op under de ni års undervisning på akademiet, og som nu skulle ud. Men det handlede også om, at Færøerne var et helt nyt terræn for mig. Selv om jeg ikke er landskabsmaler, så reagerer jeg meget umiddelbart på de steder eller landskaber, jeg bevæger mig i. (…) Jeg har altid haft en enorm respekt for ikke at spilde andre folks tid. Litografiet er et omstændeligt medie og det er lidt pinligt, hvis ikke trykket sidder der første gang. Men på Steinprent følte jeg, at jeg havde en frihed i forhold til denne pinlighed. Jan Andersson har altid været åben over for modaliteterne i situationen, åben over for, hvad der kan lade sig gøre rent trykketeknisk i modsætning til, hvad man "kan eller plejer at gøre".

Den aktuelle grund til at skrive om, hvad man kan på Steinprent – og på det lokale trykkeri, Føroyaprent – er, at de netop har udgivet to meget smukke og i enhver bibliofil forstand lækre bøger. En sort og en hvid begge med tekst af Søren Ulrik Thomsen og med grafiske arbejder af Claus Carstensen. Omslaget er originalgrafisk, der er trykt på tykt, blødt bøttepapir, hvis fibre er optimale til det grafiske tryk, og Claus Carstensen har selv stået for det skarpe layout med rød skrift på hhv. sort og hvid baggrund. 

Den sorte bog hedder ”Lille dæmonologi” og indeholder to essays af Søren Ulrik Thomsen. ”Der er kun én” er en skarp analyse og medrivende indføring i W. Friedkins grænseoverskridende gyser ”Eksorcisten” fra 1973. ”Derfor tror jeg på djævelen” er Søren Ulrik Thomsens refleksioner over den umotiverede ondskab, hvis tilsynekomst og kraft for ham er bevis for, at djævelen i en eller anden forstand findes. Den hvide bog; ”Dét hvorom man hverken kan tale eller tie”, er mindre og på alle måder en mere fredsommelig tekst om kunstens betydning. Ligesom de to essays i ”Lille dæmonologi” har dette essay også været trykt før. Man kan synes, der er lidt ærgerligt, i og med at man altid gerne vil læse nyt fra Thomsen, og i og med at det havde været interessant at se ham gå rigtigt i dialog med Claus Carstensen. Når det er sagt, er der kommet to meget vellykkede bogværker ud af det. Med Carstensens ord passede ”de mørke og dystre motiver jo perfekt ind i den tekstlige sammenhæng- de kredser omkring den kendsgerning, at vi fødes nøgne og dør transparente. Alt herimellem er social, magtmæssig og eksistentiel opstigning og fald.” De grafiske værker er heliografier (oversat til dansk solskrift). De er blevet til ved, at Carstensen har arbejdet med blyant og tusch på transparente folier, som derefter er blevet overført til lysfølsomme offsetplader og udsat for kraftigt UV lys. Der er trykt to gange oven på hinanden (hvilket kræver uhyre præcision), med forskelligt belyste plader, sådan at der er fremkommet en let blåsort bund grafik og der over et lag af en næsten mættet sort. 


Grunden til, at Jan Andersson og Claus Carstensen valgte at arbejde med heliografi i stedet for stenen, litografiet, som er Anderssons speciale, var det store oplag, der skulle trykkes i. Men, som Claus Carstensen forklarer, så gav det også god mening: ” Teknikken er jo meget oplagt, når nu Søren Ulriks tekster handler om lysets kamp med mørket - men den passede mig rigtigt godt, da alle folierne er lavet på et arbejdsophold på refugiet San Cataldo ved Amalfi i foråret 2012. Teknikken giver nemlig også mulighed for at lægge flere lag af folier oven på hinanden som en slags collage. Og så er det en ret hurtig og uhøjtidelig teknik, idet man blot smider de kiksede tegninger ud - uden at man som i den litografiske proces skal til at slibe stenen ned endnu engang. ”


Som Suzanne Brøgger engang har sagt om Søren Ulrik Thomsen, så er han ”from og fræk, i den nutidige, utidige betydning”. Claus Carstensens værker illustrerer ikke Thomsens tekster, men fremstår derimod som et parallelt værk, som alligevel ved sin pågåenhed, sin fremogtilbagebølgende byggen og op riven ned, sin forening af noget meget kraftfuldt med noget sine steder næsten meditativt, går i dialog med teksten. At fordybe sig i dem kan minde om at ligge og kigge på en trævæg, hvorpå der hele tiden åbner sig nye mønstre eller sprækker. Her dukker et ansigt op, men så lukker det sig, et overstreget skæg, er det Hitler? Her er figurer som et skyggespil, og her lukker billedet af for dit syn med visuel pigtråd. Som det også siges, kan djævlen ligge i detaljen.

Hvis man vil se mere fra Steinprent kan man fra den 8. maj besøge udstillingen ”Billedord-Ordbilled” på Nordatlantens Brygge i Kbh, hvor der ud over arbejder af ovennævnte, bl.a. bydes på grafik og ord af Knud Odde, Vibeke Mencke Nielsen, Bjarne Werner Sørensen og Tóroddur Poulsen. ”Dét, hvorom man hverken kan tale eller tie” og ”Lille dæmonologi” sælges samlet for en introduktionspris på 900, kr. pr. sæt. Bøgerne kan bestilles pr. telefon eller mail hos http://www.steinprent.com 










(KP)